Hos Dekode -

Forfatter: Julia Edin

, Publisert

Å være digital er en forutsetning for å overleve

Julen nærmer seg og annerledesåret 2020 er snart over. Tross hjemmekontor og korona har det vært et godt år for Dekode.

Vår daglige leder, Magne Ilsaas, forteller litt om året som har gått og det som kommer. 

Foto av daglig leder i Dekode, Magne Ilsaas som jobber på en mac med headset i vinduskarmen på kontoret

Annerledesåret

– 2020 ble ikke akkurat som forventet for de fleste av oss. Kan du si noe om hvordan det har gått med Dekode i år? 

– Når dette året nærmer seg slutten, kan vi vise til det beste året vi har hatt i Dekode. Noensinne. Vi kan vise til både vekst og nyansettelser i selskapet, til tross for korona. Dette er resultatet av langsiktige valg vi har tatt, om blant annet å jobbe for og med organisasjoner, som har hatt tydelig fokus på digitale kanaler. Også i ett år som 2020. 

Vi har hatt masse å gjøre for flotte eksisterende kunder som Bymisjonen, Kreftforeningen og Redningsselskapet. Og ikke minst er vi stolte over å fått nye kunder som Høyre, som allerede er lansert, og Redd Barna som lanserer på nyåret. I tillegg har vi gått i partnerskap med  med b.bold og jobbet enda mer med fundraising, kampanjer og organisasjoner – noe vi gleder oss stort over å ta enda mer tak i, i året som kommer. 

– I Dekode var vi jo allerede godt vant med å jobbe remote, siden vi har ansatte i flere byer og land. Nå er det 46 ansatte som har hjemmekontor, og vi representerer 7 forskjellige nasjonaliteter. Tross avstand mellom oss jobber vi fortsatt godt og tett sammen. 

Illustrasjon av korona-viruset

En ny digital forståelse

– Hvordan tror du Korona-pandemien har endret måten bedrifter og enkeltpersoner forholder seg til digitale flater? 

– Vi ser blant våre kunder at flere og flere forstår viktigheten i å kunne jobbe digital. De har en ny digital forståelse. Det er mer tyngde bak initiativene når de kommer til oss og de tar den digitale satsningen mer seriøst enn tidligere, sier Magne. Han legger til at vi har vært heldige som har få kunder som er utsatte i forhold til Korona. 

– Det er selvsagt bra fordi vi bryr oss om våre kunder og ønsker at det går godt for dem, samtidig om det betyr at vi kan fortsette med mange oppdrag og spennende prosjekter. Forhåpentligvis kan dette også ta seg enda mer opp etter korona. 

Magne tror koronaen har ført til et stort mulighetsrom, der de som hadde posisjonert seg godt før pandemien kan gjøre det kjempebra. 

– I tillegg er det et stort rom for ansettelser, fordi mange dyktige folk er permittert. For oss, som leter etter både de beste WordPress utviklerne og innholdsprodusent, gir det en gylden mulighet til å finne de rett og de beste folka.

Foto av hender på en mac og med planter som stikker opp foran

Netthandel skaper mulighetsrom for de små butikkene

– Er det noen spesielle endringer vi har sett i kjølvannet av Koronaen?

– Jeg tror det blir lettere å skille klinten fra hveten på mange digitale fronter, sier Magne og bruker et egen erfart eksempel:  – Jeg bor på Nesodden og tok før båten inn til byen for jobb eller for å handle. Nå er jeg så og si aldri i byen lenger. Nylig kjøpte jeg noen klær på nett. Allerede dagen etter fikk jeg hentemelding fra posten og kunne ta på meg de nye buksene.  

– Det sier noe om hvor viktig en god digital transaksjon er blitt og at det absolutt kan konkurrere med fysisk handel. Det å gi en god kundeopplevelse på nett vil få lojale kunder, uavhengig av hvor de bor og hvor det er utsalgssteder. Det gjør at mindre merker og butikker kan øke omsetningen og virkelig skinne på nett. 

Å være digital er en forutsetning for å overleve

Magne tror at netthandel gjør at forbrukerne får mer makt i valgene sine. Han trekker frem at byer ofte er styrt av eiendom, og at det blir de store kjedene som tar over lokaler som de små ikke har råd til. Men på nett kan små merkevarer skinne og stille enda sterkere.

– At netthandel har økt i 2020, kommer jo egentlig ikke som en overraskelse. Også dette passer oss perfekt, etter som WooCommerce er blitt en moden og skalerbar plattform. Dette er en helt naturlig plattform for oss å levere på, noe vi allerede har gjort en god stund. Dette er helt klart noe vi kommer til å ha økt fokus på i tiden fremover.

– Når alle er digitale holder det ikke å “bare være” digital for å skille seg ut. Halvveis er ikke godt nok lenger og å være digital er en forutsetning for å overleve. Kundereisen blir alfa omega for å lykkes. Mange bedrifter må de forstå at de må legge ressurser i kundereisen. Det er noe vi i Dekode gjerne hjelper bedrifter og organisasjoner med gjennom blant annet rådgiving, design og utvikling, 

2021 er fullt av muligheter!

– Nå tar vi i Dekode juleferie, er det noe du vil si helt til slutt? 

– Ja, jeg vil jeg føye til hvor stolt jeg er av alle som har stått på i Dekode fra sine respektive hjemmekontor. Det er en paradoksal situasjon å være i, når en hører om hvor tøft det er i mange bransjer, og hvor mange som er permittert, mens vi nesten har hatt for mye å gjøre. Selv om det er et luksusproblem, så har det likeledes vært en utfordring å holde fokus og motivasjon oppe gjennom 2020. Og å tilpasse seg en ny måte å jobbe på. Men vi har klart dette med glans, og levert noen av de største og mest komplekse prosjektet vi noen gang har jobbet på, sier Magne, før han avlsutningsvis legger til: 

– Nå skal hele gjengen ha en velfortjent juleferie, og det er fantastisk å allerede vite hva vi skal gjøre de neste 3 månedene når vi går løs på 2021. Forhåpentligvis vil vi sakte, men sikkert, vende tilbake til en ny normal. Og for Dekode sin del er 2021 et år fullt av muligheter!

Illustrasjon av papirfly

Vil du få nyheter fra Dekode rett i innboksen?

Vi sender ut nyhetsbrev cirka 6 ganger i året, der du får siste nytt fra Dekode og spennende artikler om våre kompetanseområder.