Forfatter: Simen Eriksen

, Publisert

Bruk av stikkord i WordPress

Stikkord (tagger) kan være et virkningsfullt verktøy i WordPress, men de færreste innholdsprodusenter vet hvordan man bruker det effektivt. Her får du en innføring i bruk av stikkord fra Simen Eriksen, rådgiver og prosjektleder i Dekode.

Illustrasjon av et rotete arkiv fult av lapper med stikkord.
Illustrasjon: Carl Rustung

Bruk av stikkord, eller tagger som mange kaller dem, gjøres sjeldent riktig. Den vanligste feilantagelsen er at de fungerer som på Instagram; at å tagge et WordPress-innlegg med for eksempel #Americana vil øke relevansen i søkemotorer for dette ordet.

Da jeg kom over en klient med et arkiv på mer enn 13.000 stikkord basert på Instagram-logikken, skjønte jeg det var på tide å skrive et innlegg. Det var leit for kunden, for de hadde omtrent 2.000 kvalitets-innlegg, men merkingen av disse hadde ikke gitt noen fordeler. De hadde ikke tilgjengeliggjort arkivsider for stikkordene eller presentert stikkordene som navigasjonspunkter på sider eller poster. Kort sagt hadde de bare hamret løs med ukritisk bruk av stikkord. 

Relevansen av stikkord i SEO

Stikkord er ikke aktuelle når søkemotorer vurderer relevansen til et enkelt innlegg, men en arkivside basert på stikkord kan* bli en god trafikkdriver. En slik arkivside kan du enkelt lage ved å samle mange innlegg, som er riktig merket, med samme stikkord. Med en mengde innlegg på arkivsiden gir du brukerne god verdi på deres søk. Verdi for brukerne er det Google virkelig bryr seg om. Deretter må du optimalisere arkivsiden ytterligere ved å legge til en god beskrivelse, samt gode metaverdier (Les: tittel og metabeskrivelse). Yoast er et godt verktøy for redigering av metaverdier.

*Dette avhenger av konkurransen på søkeordet/stikkordet i ditt marked. Arkivsider har begrensninger, men dersom konkurransen er lav vil de ha god verdi.
I et smalt marked, som i Norge, er det ikke uvanlig at arkivsider for stikkord rangeres høyt.

Bilde av hvordan metadata bør se ut i Google med tittel, stikkord og beskrivelse.

Hvorfor ha god struktur på WordPress stikkord?

Hovedverdien av stikkord i WordPress er ikke SEO. Det er nettstedsfunksjonalitet, markedsføringsmuligheter og innsikt som stammer fra god datastruktur. God datastruktur er nøkkelen til å få mest mulig ut av din nåværende løsning og innhold, samt å bane vei for «neste nivå» funksjonalitet.

Her er noen fordeler av å ha godt strukturerte stikkord: 

  • Presise anbefalinger fra “relevante innlegg”
  • Alternative navigasjonspunkter på sider
  • Attraktive navigasjonspunkter på innlegg som øker engasjementet på nettstedet
  • Forbedrede søkeresultater ved sidesøk
  • Gode ​​filtre på innholdsarkiv eller søkeresultatsider
  • SEO-vennlige arkivsider
  • Det blir enklere å finne gamle, relevante innlegg du vil lenke til i et nytt innlegg
  • Grunnlag for personalisering, både «i-økten» og innlogget
  • Grunnlag for segmenterte nyhetsbrev
  • Grunnlag for innholdsanalyse. Hvorfor fungerer innholdet eller ikke?
  • Grunnlag for innsikt for å selge annonseflater til en høyere pris

Hva er stikkord i WordPress?

Stikkord er et ikke-hierarkisk alternativ til kategorier. Tenk på dem som bindinger, som strekker seg på tvers av alt innhold og alle kategorier. Hvis nettstedet ditt handler om populærkultur, passer kanskje ikke “Americana”  som en hoved- eller underkategori, men det fungerer som en perfekt relasjonsbygger mellom innlegg som tilhører mange av kategoriene dine. 

For eksempel:

Musikkategori:Innlegg om The EaglesTagget med Americana
Matkategori:Innlegg om Apple PieTagget med Americana
Bokkategori:Innlegg om “Alle de vakre hestene”Tagget med Americana
Motekategori:Innlegg om Pendleton Tagget med Americana

Mens kategoriene dine vanligvis streber etter å være gjensidig eksklusive for intuitiv navigering, finnes ikke dette kravet for tagger. Hvis et stikkord i det hele tatt er synlig på nettstedet, brukes ikke det ikke for hierarkisk navigering.

For populærkultur-siden ovenfor ville en bok om mote høre hjemme i hovedkategorien «Bøker». Hvis innholdet ditt ikke støtter en underkategori for bøker om mote, kan du i stedet tagge boka med «Mote». Dette gjør at du får: 

  • Anbefalinger av andre bokinnlegg med merket “mote”
  • Navigering til arkivsiden for “mote”
  • Mulig filter-alternativ for “mote” på en arkivside for bokinnlegg

Hvordan strukturere stikkord?

Dessverre gjør ikke WordPress det enkelt å jobbe strukturert med stikkord. Du kan opprette stikkord i Admin-stikkordsarkivet eller opprette stikkord i innlegget, mens du redigerer. 

Illustrasjon av feltet for stikkord og tagger i WordPress
Slik ser feltet for stikkord ut i innlegget.

En boks med automatisk foreslåtte tagger dukker opp når du begynner å skrive i feltet. Det er litt hjelp fra lenken «Velg fra de mest brukte taggene», men dette er ikke tilstrekkelig. Det er umulig å få en enkel oversikt over alle stikkordene du har i spill. Som et resultat har innholdsprodusenter en tendens til å lage nye stikkord spontant. Og nettopp derfor oppstår problemet med for mange stikkord, som igjen reduserer verdien av hvert enkelt, siden WordPress ikke gjenkjenner deres relasjon.

Få oversikt

For å gjenvinne kontrollen over stikkordene dine, bør du lage en oversikt over alle stikkord nettstedet ditt bruker. Gruppér dem gjerne etter tema eller formål. Det kan være nyttig å lage dine egne «stikkords-kategorier» for å få et tydeligere bilde av hva de dekker. 

Strukturen på stikkordene må være skreddersydd hvert enkelt nettsted, men en vanlig tilnærming er å tenke på stikkordene som et tillegg til kategoristrukturen. Dine vanlige kategorier vil sannsynligvis dekke de viktigste søkeordene, mens taggene kan dekke en rekke relevante emner som faller utenfor kategoriene.

Publiserer du arkivsider for stikkord er det viktig at disse ikke overlapper kategorier. Gjør de det vil de konkurrere mot hverandre i søk, det er ikke gunstig. 

Reduser antall tagger

Innholdsproduksjon er mye mer tidkrevende enn produksjon av stikkord. Hovedretningslinjen er derfor å holde antall stikkord relativt lavt kontra antall innlegg, for å produsere så mange relevante bindinger mellom innlegg som mulig. Ikke opprett en tag for et sjeldent emne, og ikke merk et innlegg med en tag, med mindre det er skikkelig relevans. Husk at det vanligste problemet er overproduksjon av stikkord. Kontroller stikkordene dine slik at de tjener et formål, som for eksempel brukervennlige arkivsider for stikkord eller filtre på vanlige arkivsider. 

Når strukturen din er på plass, kan du begynne å slette synonymer og tagger som dekker det samme emnet. Behold de mest SEO-vennlige alternativene. Denne prosessen betyr også at du må merke mange innlegg på nytt. Dette vil ta tid, men å koke ned antall stikkord er viktig for å øke deres individuelle verdi. 

Bruk av stikkord for intern bruk

Husk at det er mulig å ha tagger for intern bruk. Disse kan brukes til innsikt, segmentering og personalisering. Et vanlig formål er å forstå hvorfor noen innlegg lykkes, mens andre feiler. Hvis du driver med innholdsmarkedsføring for skadeforsikring, har du kanskje stikkord som:

  • Glad fremhevet bilde
  • Trist fremhevet bilde
  • Vunnet erstatningssum fremhevet i overskrift
  • Vunnet erstatninsgsum ikke fremhevet i overskrift
  • Hvitsnipp klesstil fremhevet bilde
  • Avslappet klesstil fremhevet bilde
  • Arbeidskar klesstil fremhevet bilde

Med tiden vil du kunne se mønstre i bunn og topp av listen over dine mest populære innlegg. Hvis et flertall av dine topprangerte innlegg har taggene “glad fremhevet bilde», «vunnet erstatningssum fremhevet i overskrift” og «avslappet klessstil fremhevet bilde», bør du vurdere å bruke flere slike bilder og overskrifter.

En ny flyt for kategorisering og strukturert tagging

For å hjelpe våre kunder med tagging og frigjøre fordelene med bedre datastruktur, har Dekode eksperimentert med en ny måte å administrere både kategorier og tagger i innlegg. Det er et strengere system der det ikke kan opprettes tagger mens du redigerer innlegget. Både tagger og kategorier velges fra forhåndsdefinerte lister eller nedtrekks-menyer nederst i innlegget. Tagger er kategorisert, og det er innstillinger for å gjøre både tagging og kategorisering obligatorisk. I tillegg har vi et alternativ for å skjule tag-kategorier for brukere, ettersom noen tagger kun er for innsikt eller segmentering. 

I Dekode mener vi at dette gir våre kunder en ekstra fordel i deres arbeid. Vi gleder oss til å videreutvikle det og gi kundene tilgang til mer avansert funksjonalitet.


Kan vi hjelpe deg? 

Vil du vite mer om hvordan vi kan hjelpe deg med en nettside basert på WordPress og Gutenberg? Send oss en mail da vel!