Forfatter: Julia Edin

, Publisert

Camilla Grov brenner for brukerne og brukertesting

– Hallaien! sier Camilla Grov på sitt klingende bergensk over Google Hangout. Til tross for hjemmekontor den siste tiden har UX-designeren kommet godt inn i miljøet hos Dekode, siden hun startet i november 2019. Faktisk så godt at hun nå vil lede ansvaret for brukertesting av nettsider. Men hvor kom denne forkjærlighet for brukerne og testing fra? Vi har tatt en prat med henne. 

Portrett av Camilla Grov, UX designer i Dekode

Med brukerne i fokus

– Det begynte vel da jeg studerte. Jeg har alltid vært opptatt av teknologi, men jeg hadde ikke tenkt over at dette var noen som kunne bli til en karriere, ler hun.

Det var da hun tok bachelor i Nye medier ved Universitetet i Bergen at hun ble introdusert til faget interaksjonsdesign. Da følte hun at hun hadde havnet på et viktig spor: å involvere brukeren i hvordan produkter skal se ut og fungere. 

–  Det gikk et lite lys opp for meg. Jeg syntes det var veldig merkelig at designere og utviklere lagde ting som brukerne ikke var med på å utvikle. Folk blir så lett gira på sine egne ideer, men når det så blir lansert skjønner de ikke hvorfor det ikke fungerte optimalt. De ser seg blinde på sitt eget utgangspunkt, i stedet for å innse at sammen med brukerne lager man bedre produkter. For meg ble det å jobbe med brukerne noe jeg brant for og ville lære mer om. 

User Experience

Camilla valgte derfor å følge bruker-sporet videre. Hun tok en master i interaksjonsdesign på høgskolen i Gjøvik (nå NTNU). 

– Interaksjonsdesigner, eller UX-designer (User Experience), er en relativt ny rolle som jeg første gang hørte om da jeg studerte. Her lar man seg heller styre av brukerens behov, enn kun det estetiske. Det handler om å involvere brukere mest mulig og best mulig. De gir verdifull tilbakemelding, som gjør at vi igjen kan utvikle bedre nettsider. 

Da Camilla begynte i Dekode i november 2019, kom hun fra mediehuset ABC Startsiden. Der hadde hun jobbet som UX-designer og som både prosjektleder og produkteier. Å teste nettsider og apper var hun blitt godt vant med, både gjennom direkte møter og gjennomganger med brukere, gjennom intervjuer en til en, i grupper og gjennom online brukertesting. 

Verdifull innsikt gjennom testing

– Testing hjelper kunden å få verdifull innsikt fra brukerne sine om hvorfor og hvordan de bruker produktene deres. På den måten kan du identifisere feil, unngå å utvikle unyttig funksjonalitet og kan revidere designet, før slike revisjoner blir for kostbare. Det er med andre ord dyrt å lage noe som ikke blir brukt, sier Camilla. 

I Dekode har hun hovedansvaret for testing av våre produkter, som gjøres  gjennom både kvantitative og kvalitative undersøkelser. 

– Vi  tester i tidlige faser, slik at vi ikke allerede har brukt mye tid på å lage en komplisert løsning. Vi har et generelt ønske om å jobbe mer datadrevet i Dekode og å bygger avgjørelser basert på dataene vi samler inn. Dette er også et behov vi ser at kundene våre har. De kan gjerne komme til oss med et ønske om å jobbe datadrevet. De ønsker å teste og er åpne for hva vi anbefaler basert på dette, avslutter Camilla.

Vil du vite mer om brukertesting?

Her kan du lese mer om hvordan vi jobber med testing i Dekode.

For spørsmål og andre henvendelser – send oss en mail til hei@dekode.no