Cecilie: Den langsiktige designeren

Cecilie Authén har lang erfaring som grafisk designer innen reklame- og designbransjen. Nå har hun begynt i Dekode og gleder seg over å jobbe med langsiktige digitale prosjekter.

Designer med bred erfaring

Det er snart gått to måneder siden Cecilie Authén ble en del av gjengen i Dekode, og hun har allerede rukket å bli kastet inn i en rekke oppgaver. Her er det nemlig mye å gjøre og mange som ønsker hjelp til å utvikle godt digitalt design.

Cecilie er utdannet grafisk designer fra Westerdals. Hun har erfaring både fra å jobbe som selvstendig næringsdrivende, som designer i byrået Jentestreker og fra reklamebransjen. Der har hun jobbet for både TBWA\Oslo og deretter Futatsu. I sistnevnte medie- og reklamebyrå jobbet hun hele 8,5 år.

– Fra Jentestreker har jeg mange erfaringer som designer, fordi byrået var så lite at man måtte fylle mange roller selv, sier Cecilie. Hun sitter tilbakelent i den myke skinnsofaen hos Dekode. – Og i reklamebransjen fikk jeg jobbet med design på alt fra nye visuelle profiler til magasiner, print på store utendørs formater, bannere, kampanjesider og nettsider. Her jobbet jeg veldig bredt, noe som var kjempespennende. Samtidig var det utfordrende at jeg ikke fikk tid å fordype meg i det som interesserte meg mest. 

Og nettopp det er det hun skal gjøre hos oss i Dekode. Fordype seg og jobbe kun med digitalt design. 

Langsiktighet gir frihet

– Jeg har savnet langsiktighet i prosjektene jeg har jobbet med de siste årene. I reklamebransjen er det full fart, ofte med snauer frister. Selv om strategiene er langsiktige hadde mitt produkt kort levetid. For å spisse kompetansen min og fordype meg mer i faget måtte jeg skifte beite. Dekodes arbeidsmodell gir meg mulighet til å jobbe langsiktig og evaluere jobben jeg har gjort for deretter å forbedre produktet hele veien. Det føles riktig, sier Cecilie.

Cecilie har allerede rukket å komme godt i gang i sin stilling. Hun er med på møter og workshops med kunder og tar eierskap til alt hun er involvert i. For henne er det viktig å ha en åpen og god dialog med kundene og å være med på å utvikle designsystemer, som Dekodes produkt Teft. 

– Det å faktisk utvikle et system som gjør at man kan spare tid og penger for kunden ved at elementer kan gjenbrukes. Det synes jeg er veldig flott. Det å jobbe så tett med utviklere gjør det også lett å dele kompetanse og lære av hverandre. 

Pusterom

Med to barn er det heller ikke til å skjule at den langsiktige måten Dekode jobber på gir mer fleksibilitet også i privatlivet.
– Hos Dekode er prosessene annerledes enn i reklamebransjen og det er lite overtid. Her vet jeg hva som skal gjøres i god tid, slik at jeg kan planlegge bedre både på jobb og privat, og dermed unngå noe av tidsklemma. Jeg skal følge opp yngstemann som har begynt i barnehagen og eldstemann som nettopp ble skolegutt. Dermed har jeg et større behov for fleksibilitet enn før. Jeg har til og med fått mer tid til egne prosjekter. Drømmen om å lage min egen font virker ikke like fjern lenger. Og jeg har plukket opp strikkingen igjen – ikke at dette er noe stort i seg selv, men jeg begynner å finne plass til det i hverdagen, det føles godt å stresse ned et hakk.

Har du lyst til å jobbe i Dekode?

Her finner du til en hver tid oppdatert oversikt over hva og hvem vi leter etter!