Meninger -

Forfatter: Julia Edin

, Publisert

Det hvite hus bruker WordPress

Da Joe Biden tiltrådte som USA’s nye president lanserte han samtidig en ny nettside for Det hvite hus, whitehouse.gov, laget på WordPress.

– Dette beviser det vi har sagt lenge: WordPress er både skalerbart, trygt og kan absolutt konkurrere med andre CMS’er, sier Magne Ilsaas, daglig leder i Dekode. 

Slik ser forsiden ut på Whitehouse.gov

Det hvite hus velger WordPress (igjen)

For hver nye president som setter seg bak skrivebordet på det ovale kontor endres også nettsidene til Det hvite hus. Obama-administrasjonen hadde sine nettsider på WordPress, mens Trump-administrasjonen byttet til Drupal. 

Under valgkampen brukte Biden-administrasjonen WordPress (det gjorde 23 av 25 av de som stilte til valget) og de bestemte seg for å holde seg til samme CMS når whitehouse.gov skulle lanseres. 

Som daglig leder i Dekode har Magne Ilsaas jobbet i over 10 år med WordPress for både norske og utenlandske selskaper. Store og små. Enkle sider og komplekse multisites. I den forbindelse han har møtt på mange rare og feilaktige holdninger til CMS’et.

Sort-hvitt portrett av daligleder i Dekode, Magne Ilsaas

– Det er nesten litt komisk hvor stort skille det er mellom holdningene til WordPress internasjonalt og i Norge.

Magne Ilsaas

Knuser myter

– Der WordPress i mange land, som for eksempel USA, er et naturlig valg på lik linje med andre store CMS’er snakkes det fortsatt ned her hjemme. Dette har jo med kunnskap om plattformen å gjøre, og at de fleste her til lands forbinder WordPress med småskala blogger og enkle nettsider. Ser vi til utlandet er ikke dette tilfelle. WordPress er det raskest voksende CMSet for storskala nettsider. Det har både en formidabel vekst og nedslagsfelt. 

Magne sier at det høres litt tøysete ut å si at 23 av 25 presidentkandidater i USA 2020 bygget sidene sine på WordPress, samtidig som det adresserer mange av mytene vi enda hører om plattformen. 

– Det jeg tror vi med sikkerhet kan si om nettopp denne typen nettsider, er at de må være sikre og håndtere enorme mengder trafikk. Hver og én av disse sidene håndterer mange donasjoner og transaksjoner. Ikke minst er dette sider som er rigget for enorme markedsføringsbudsjetter og som må spille på lag med alt av moderne digitalt markedsføringsverktøy.

– For oss som følger med på dette, blir det nesten paradoksalt å på den ene siden høre at WordPress ikke er bra nok for en norsk merkevare, mens på den andre siden ser vi at merkevarer som Det hvite hus, Techcrunch, Nasa, TED, Slack, Times, Facebook, velger WordPress.

Skjermopptak fra whitehouse.gov som viser lyst og mørkt modus på nettsiden for å øke kontrast, samt hvor lett man kan velge å forstørre teksten.

En mer sosial nettside

Men det er ikke bare CMS’et som blir lagt merke til med de nye nettsidene til Det hvite hus. Her har også Biden-administrasjonen tatt tydelige grep når det kommer til flerspråklige funksjoner og tilgjengelighet.

Whitehouse.gov ble lansert med muligheten for enkelt å bytte mellom light- og dark-mode. Dette for å endre kontrast og forbedre lesbarhet for synshemmede. Man kan lett justere skriftstørrelse eller velg å få siden på spansk. I tillegg har de lagt til en rekke pronomen når man sender inn et kontaktskjema, slik at man selv kan velge om man vil omtales med kjønn eller kjønnsnøytrale ord. 

Skjermbilde av kontakt-skjemaet til det hvite hus. Hvit bakgrunn med blått skjema, der valgene til ord man kan omtales med er åpnet. Man kan velge She/her, he/him, they/them, other eller Prefer not to share.
Kontaktskjemaet til det Hvite hus lar deg selv velge hvilket kjønn/ pronomen du vil bli tiltalt med

Det relanserte nettstedet inkluderer også en tilgjengelighetserklæring med en forpliktelse fra Biden-administrasjonen om å arbeide for å overholde retningslinjene for universell utforming av webinnhold (WCAG) versjon 2.1, nivå AA-kriterier.

Hemmelig beskjed i koden

Da nettsidene ble lansert lå det en hemmelig beskjed i koden, som nysgjerrige utviklere over hele verden fant. I Html’en stod det nemlig:  “If you’re reading this, we need your help building back better”. Ved siden av lå det link til skjema for å søke jobb i U.S Digital Service – IT-avdelingen til Det hvite hus. 

Bilde av Html-koden der det står en hemmelig beskjed
Se den hemmelige beskjeden i grønn skrift. Fotokredit: wptavern.com

Kort tid etter lanseringen kan man lese følgende beskjed på søknadsskjemaet:

High volume of applications
The U.S. Digital Service is excited to report that we’ve recently received a large number of applications. We’re reviewing them as quickly as we can, and will respond shortly. We thank you for your patience!

En effektiv måte å rekruttere de ivrigste WordPress-entusiastene på! 
(Ps. om du vil jobbe i Dekode kan du søke her – vi er ikke like hemmelighetsfulle i rekrutteringen)

WordPress – et trygt valg

I Dekode ser vi at også flere og flere norske kunder velger WordPress. Det gleder oss naturlig nok at det oftere og oftere står som en oppfordring i mange anbud. Vi har i flere år jobbet med Departementets Sikkerhets Service (DSS), som har over 80 nettsider på WordPress for alle departementene. Også i norsk politikk har WordPress gjort sitt inntog og vi er stolte av at vi går et valgår i møte hvor Dekode står bak nettsidene til Høyre og KRF.

Nettsidene til Det hvite hus er implementert av 10up, som er et av de største WordPress miljøene i verden. Siden er driftet av våre venner i WordPress VIP.

– Dette er “WordPress done right” sier Magne, – og gjør du det riktig kan du løse akkurat det du vil, avslutter han.  

Dekode er stolte av å være en av 11 Gold Partners til WordPress VIP, så om du skulle lure på noe innen storskala WordPress er vi her for å hjelpe.

Er du like nerdete som oss, kan du lese mer på…..