Våre samarbeidspartnere -

Forfatter: Julia Edin

, Publisert

Fundraising i 2021 – hva blir viktig?

Har korona-pandemien påvirket hvordan vi gir gaver til foreninger? Og er det den digitale eller fysiske kontakten med givere og medlemmer som blir viktigst i 2021? I dagens kalenderluke har vi har tatt en prat med Beate Sørum, kjent som en av norges dyktigste fundraisere, og daglig leder av b.bold.

illustrasjon av fundraising

– Jeg tror at det i 2021 vil bli enda viktigere enn noensinne å ha et godt forhold til giverene sine. Vi ser at folk gir større gaver til de organisasjonene de har et nært og lojalt forhold til, og nettopp derfor må organisasjonene investere i det forholdet.

Beate Sørum
Portrett av Beate Sørum, med gul lue og snø på hodet.
Beate Sørum. Foto: Privat

Beate Sørum har lang fartstid med fundraising både gjennom sitt arbeid i Kreftforeningen og gjennom kunder i b.bold. Nå har b.bold og Dekode inngått et samarbeid, som gjøre at vi kan tilby en enda bredere satsning mot organisasjoner i årene fremover.

Og Beate er ikke i tvil når vi spør henne hva hun tror blir viktig for fundraising i 2021: Det holder ikke lenger å bare ha en løpende avtalegiro. Man må gjøre en innsats mot givere. 

Fundraising: Digitalt vs. fysisk

– Hva vil bli den beste måten å bygge denne realsjonen med allerede eksistrende medlemmer, potensielt nye medlemer og givere?

– Her går det digitale hånd i hånd med det fysiske. Det er viktig at man som organisasjon er aktuell og relevant på nett, og at man samtidig bygger lojalitet gjennom fysiske utsendelser i posten, som for eksempel medlemsblader eller DM’er. Det er gjennom de fysiske kontaktpunktene medlemmer og givere får tid og ro til å sette seg ned å bli kjent med organisasjonen. 

Tror på flere initiativer fra privatpersoner

– Har korona-pandemien endret noe i måten vi engasjerer oss i foreninger og organisasjoner?

– I mars så vi tydelig at det å “være i samme båt” ga oss følelsen av at vi står sterkere sammen. Givergleden gikk ikke ned tross at mange ble permitterte og hverdagen ble snudd opp ned. Spørsmålet er om dette er langvarig, og at givergledene og engasjementene vil fortsette over tid, eller om vi går tilbake til å tenke på “meg og mitt”.

– Jeg tror vi se stadig flere initiativer fra privatpersoner fremover, enten det er lokale tiltak i nærmiljø eller lokale innsamlinger. Jeg tror folk blir mer og mer opptatt av sin rolle i samfunnet og ønsket om å være med på noe større enn seg selv. 

Illustrasjon av papirfly

Vil du få nyheter fra Dekode rett i innboksen?

Vi sender ut nyhetsbrev cirka 6 ganger i året, der du får siste nytt fra Dekode og spennende artikler om våre kompetanseområder.