Forfatter: Julia Edin

, Publisert

Gjenfødt – historien bak tiårets PR-kampanje!

Rett før jul ble Gjenfodt.no og kampanjen «Bli født på ny» fra 2012 stemt frem som tiårets beste PR-kampanje av Holmes Report. Blant hele 40 000 internasjonale bidrag var det ideen, som en gang i tiden ble klekket ut av et team av designere, rådgivere og utviklere i Dekode i samarbeid med PR-konsulenter fra Gambit H+K, som stakk av med den gjeve utmerkelsen. Her får du historien bak kampanjen.

I 2012 ønsket Norad å lage en kampanje som skulle opplyse det norske folk om deres bistandsarbeid. En viktig målgruppe var skoleelever, i tillegg til den øvrige befolkningen. Dekode leverte anbud i samarbeid med Gambit Hill +Knowlton Strategies og vant konkurransen. 

Todelt kampanje

Øystein Kristoffer Paulsen, utvikler i Dekode var han som kom på  ideen til kampanjen Gjenfødt.
Øystein Kristoffer Paulsen, utvikler i Dekode

– Vi satte raskt i gang med å komme opp med ideer, forteller Øystein Kristoffer Paulsen, utvikler i Dekode.
– Først snakket vi om å lage en quiz eller et spill for å nå skoleklasser. Vi fant ut at vi kunne dele kampanjen i to, slik at vi nådde ut til elevene, men samtidig også til den øvrige befolkningen. 

Den ene delen ble til NM i bistand – en quiz der både skoleklasser og enkeltpersoner konkurrerte mot hverandre. Enkeltpersoner kunne donere sine poeng til skoleklasser, og på den måten ble hele lokalsamfunn engasjert i konkurransen. Dekode laget nettsidene der 14500 deltakere registrerte seg til konkurransen i 2013. I tillegg testet 5700 personer ut de første tre spørsmålene i konkurransen som lå tilgjengelig utenfor registreringen. Finalistene i enkeltfinalen var de som etter syv uker, 70 spørsmål og noen bonusoppgaver hadde høyest samlet poengsum. Skoleklassen som vant fikk en tur til Tanzania. 

Et annet liv

Den andre delen av kampanjen ble til nettsiden Gjenfodt.no som rettet seg mot et generelt publikum. 

– Målet var på en eller annen måte å vise folk i Norge, hvordan det var å vokse opp i de ulike landene der Norad bidrar gjennom bistandsorganisasjoner. Vi hadde mange forskjellige ideer, forteller Øystein i Dekode om prosessen. Teamet med både utviklere, designere og rådgivere fra Dekode hadde en workshop med idémyldring der alle deltok med sine innspill. Dette var til både NM i Bistand og til nettsiden som skulle rette seg mot det åpne publikum. 

– Facebook hadde akkurat kommet med timeline-layouten sin, med punkter for hver begivenhet. Da kom jeg på ideen med å kopiere denne og lage en fiktiv timeline. Der ville de som logget seg inn se sin Facebook-profil og timeline som om de var født et annet sted. Steder der helt andre ting var viktige. På den måten kunne de lett relatere til et liv og en oppvekst som var annerledes enn det vi opplever her i Norge, sier Øystein. Ideen ble videreutviklet av Dekode, Norad og Gambit H+K sammen. 

Detaljert arbeid

–Vi utarbeidet et stort Excel-ark som Gambit H+K brukte til å samlet inn alle dataene vi trengte. Det var utrolig mange detaljer, som informasjon om landene, kartkoordinater, bilder, musikkvideoer og fakta basert på resultater av norsk bistand. Alt måtte godkjennes av Norad. Når alt var samlet laget vi i Dekode koden til simulatoren og foret den med data fra Excel-arket, forteller Øystein.

Selve nettsiden til Gjenfodt.no fikk også et flott, levende og dynamisk design med parallax-effekt. Den ble illustrert, animert og designet av Carl Rustung, tidligere ansatte i Dekode. Morten Vernegg og Ole-Sigurd Walla fra Dekode designet selve tidslinjen. I løpet av kampanjeperioden var det over 200 000 brukere som logget seg inn og laget seg nye tidslinjer. 

Heder og ære

Det som startet som en løs idé fra en utvikler i Dekodes gamle lokaler ble raskt til en populær nettside som, takket være samarbeidet med Gambit H+K, fort fikk mye oppmerksomhet. Kampanjen vant Årets kampanje i Social Media Awards 2013. Løsningen gikk også helt til topps i konkurranse med de 50 aller beste kommunikasjons­kampanjene i verden under Global SABRE Awards i Miami 29. oktober 2014. Dette er regnet som PR-bransjens mest prestisjetunge pris. 

Og nå, i desember 2019, ble den altså stemt frem som tiårets kampanje. 

– Denne type priser er nok viktigere for de som jobber i PR-bransjen, sier Øystein, som synes det de laget den gangen var en morsom idé som utviklet seg til noen veldig flotte nettsider. – For oss som er et WordPress-byrå er det både stas, og nesten litt absurd, å ha vært så delaktig i kampanjen som ble kåret til tiårets beste. 

Fokus på samfunnsnytte

Jente i grønn maisåker, i ført rød kjole. Link til kampanjen som omtale Gjenfødt.no

Arbeidet for Norad med NM i bistand og Gjenfødt var et av de første prosjektene Dekode hadde med fokus på samfunnsnytte. Det  var med på å bane vei for en ny måte å se hvilke prosjekter vi i Dekode ønsker å jobbe med. Nå tar vi skrittet fullt ut og ønsker en satsning på segmentet for samfunnsnyttige organisasjoner i tiden som kommer. At vi har mye å bidra med på dette feltet er Gjenfødt et godt bevis på.

Det er fortsatt mulig å besøke gjenfødt.no og bli født på ny, men siden Facebook har endret seg en hel del siden 2012, vil noe av innholdet være borte. Vi anbefaler heller at du tar en titt på caset her på våre sider, der du finne både bilder og video.