Kundehistorier -

Forfatter: Andreas Framnes

, Publisert

Hele Norge svømmer: — Utvilsomt en viktig kampanje

Dårligst i Norden: En undersøkelse fra Redningsselskapet og Norges Svømmeforbund viser at kun halvparten av landets 10-åringer kan svømme 200 meter eller mer. I forbindelse med kampanjen Hele Norge svømmer, fikk Dekode jobben med å opprette løsning for prosjektets nettside og nasjonalt påmeldingsskjema for arrangementet Flytefest.

Logo for Hele Norge svømmer

Med mål om at hele landet skal bli trygge i vannet og lære seg å flyte, har Redningsselskapet i samarbeid med Norges svømmeforbund og NRK, lansert kampanjen Hele Norge svømmer

— Ingen skal drukne

Kampanjen er todelt, i følge Tanja Krangnes, fagleder for drukningsforebygging i Redningsselskapet.

Hele Norge svømmer har to mål: Tiåringer skal lære å svømme, og ingen skal drukne. Satsingen setter fokus på hvordan svømmeferdighetene til barn er. Kun 41 prosent av norske 10-åringer klarer å svømme mer enn 200 meter. I Sverige er tilsvarende tall 92 prosent. Norge er dårligst i Norden, presiserer Krangnes. 

Det viktigste var å få en fungerende nettside opp og stå så raskt som mulig, sier Tanja Krangnes. Foto: Redningsselskapet

— Jeg tror mange av oss ble overrasket over tallene undersøkelsen har avdekket, sier Ruben Søderlind, operasjonell leder i Dekode. Han sier at dette utvilsomt er en viktig kampanje og at Dekode er både stolte og ydmyke over å få være fasilitator for den tekniske løsningen.

Rekordfart

Det var imidlertid et behov for å få publisert en fungerende nettside raskt. Ettersom Dekode står for Redningsselskapets eksisterende nettløsning klarte man raskt å stable en løsning på bena. Og med god dugnadsånd løste saken seg relativt umiddelbart.

— Nettsidene skulle opp i rekordfart, noe som krevde at prosjektteamet måtte ta noen pragmatiske valg underveis. Ved å videreføre funksjonalitet fra RS.no kom vi raskt ut av startgropa, og med iherdig innsats og et godt samarbeide på tvers, ble plattformen til og vi nådde målet, sier Søderlind.

Tanja Krangnes i Redningsselskapet har lovord om samarbeidet på Hele Norge svømmer.

— Både vi og prosjektet ble tatt veldig godt imot. Vi har sammen snudd oss rundt og fått opp nettsiden, det var det viktigste. Og så har vi gjort utbedringer underveis, avslutter Krangnes. 

Nasjonal flytefest

Lørdag 5. juni arrangerte Redningsselskapet Flytefest – et direktesendt rekordforsøk hvor målet var å få så mange som mulig til å flyte i vann – samtidig. Nettstedet helenorgesvømmer.no spilte en viktig brikke for gjennomføringen. 

— Nettsiden er navet for flytefesten, og skal skape engasjement for arrangementet. Vi har også brukt siden for å promotere Flytedansen, slik at man kan være med på dansen, sier Krangnes. 

Flytedansen viser hvordan man skal holde hodet både kaldt og over vannet om man får panikk i vannet.

Målgruppa for kampanjen og nettstedet har vært relativ bred, ifølge Krangnes. 

— Målgruppa er tiåringen med familie – også yngre og eldre søsken. Vi har også sendt ut lenke til nettsiden og øvrig informasjon om kampanjen til barnehager, kommuner og skoler, sier Krangnes. Og selv om Flytefest gikk av stabelen forrige helg, understreker hun at nettstedet ikke legges brakk riktig ennå. 

Helenorgesvømmer.no aktuell hele sommeren

— Temaet blir fulgt opp av NRK Sommeråpent hele sommeren, og vi ønsker å følge opp tematikken inn i Arendalsuka og valgkampen. Der skal fokus rettes mer mot hele befolkningens svømmekunnskaper. Vi har også lansert et livredderkurs i form av et nettspill, som har som mål å gi folk svømme- og livredningsopplæring inn mot sommeren, når folk er ved sjøen, sier Krangnes.

Ruben Søderlind i Dekode har avslutningsvis en klar og tydelig beskjed til foreldre og foresatte i sommer:

— Vi oppfordrer alle med barn i hus til å bruke sommeren til å bli trygg både i, og på vannet!