Hos Dekode -

Forfatter: Julia Edin

, Publisert

Hva blir de digitale designtrendene i 2021?

Bryr vi i Dekode oss egentlig om trender når det kommer til digitalt design? Og hva tror vi egentlig vil være “en digital trend” i 2021? I dagens kalenderluke har vi tatt en prat med Øyvind Ellingsen, kreativ leder i Dekode.

Foto av dame som designer en wireframe på et whiteboard

“Digital design handler om mer enn form, farge og funksjon. Det handler om å forstå alt fra målgruppens behov til bedriftens forretningsmål. Det handler om analyse, strategisk tenkning, teknologiforståelse, forretningsforståelse, merkevareforståelse, prosessledelse, konseptutvikling, testing og validering.” 

Dette skrev Øyvind i sin artikkel “ Hva er digital design” i fjor. I artikkelen får han tydelig frem at digital design handler om mer enn synsing om farger og former. Og da er det kanskje ikke så rart at Øyvind ikke er så glad i ordet trend – som jo er akkurat det jeg skal spørre han om nå.

For er vi egentlig opptatt av trender når vi lager nettsider og nettbutikker i Dekode? 

Fra Grilldress-estetikk til minimalisme

Portrettbilde av Øyvind Ellingsen i Dekode
Øyvind Ellingsen, kreativ leder i Dekode.

– Lar du deg påvirke av trender, eller skal vi si retninger, når du jobber med design Øyvind?  

– Selvsagt lar jeg meg påvirke av trender til en viss grad, innrømmer Øyvind fra hjemmekontoret sitt, – men det er vanskelig å pinpointe dette til en trend som gjelder for akkurat det og det året. Man må se litt mer helhetlig på det. Noen trender er kortvarige, mens andre gradvis endrer seg litt og litt.  

Han bruker OL i Lillehammer i 1994 som eksempel. “Grilldress estetikken” som han kaller det for, og referer til at mye mønster og farger var populært blant folket på nittitallet.  – Ser du på den identiteten som ble laget da, så var jo det en ganske karakteristisk look, som er markant annerledes fra det designet vi har rundt oss i dag. 

– I Dekode jobber vi som regel med merkevarer som har en etablert identitet. Det viktigste er å være tro til identitet og heller videreutvikle den og tilpasse den til tiden, fremfor å hive seg på en trend. Det vil ikke være en varig investering. Da er det bedre å heller bygge merkevaren jevnt og trutt og gå for løsninger som har varighet i seg. I Dekode jobber vi heller kontinuerlig med å gjøre små justeringer for at identiteten skal oppleves aktuell og oppdatert.

Digitale brukere med store krav

– Nå har jo 2020 vært et ganske spesielt år, som har endret mye i hverdagen vår. I kjølvannet av dette, kan du se noen retninger som du tror vil tydeliggjøre seg fremover?

– Vi ser jo at situasjonen med hjemmekontor og isolering, har ført til at flere har blitt “tvunget” til å kaste seg på digitaliseringen. Både bedrifter, organisasjoner og det offentlige må kunne nå sine brukere digitalt.

 For noen handler dette om å få opp en nettside eller nettbutikk, for å kunne markedsføre og selge sine tjenester og produkter. For andre kan det handle om å digitalisere hele virksomheten sin og lage gode, langsiktige strategier for en digital satsning med vekst.

– Jeg tror at både bedrifter, organisasjoner og det offentlige er nødt til å bli mer digitale fremover, og at vi som brukere kommer til å bli enda mer kravstore. Det å ha en eksepsjonell god handleopplevelse på nett er det som gjør at du kommer tilbake igjen til butikken. Brukere vil velge de som gir den beste kjøpsopplevelsen. Og det igjen setter krav til oss som designer nettopp disse digitale opplevelsene. 

Digitalt design illustrert med en blyant
Illustrasjon: Ingrid Rognstad

Personlighet i detaljene

En av “trendene” Øyvind tror vil bli gjeldende fremover er å få inn mer personlighet i det digitale. For at ikke alle nettbutikker skal oppleves uniforme, transaksjonelle og kjedelige må de gjøres mer personlige, emosjonelle, morsomme eller underholdende.

Øyvind trekker frem det å bruke mikrotekster underveis i kjøpsprosessen, som et eksempel som viser at butikken setter pris på deg som kunde og gjør kjøpsopplevelsen mer spesiell og unik. Gjerne med en liten dæsj humor. 

– Som brukere av en tjeneste vil vi nå, mer enn før, føle oss spesielt ivaretatt. Kanskje nettopp fordi vi isolerer oss mer hjemme, så må nettsidene bli mer personlige i språket og få inn mer identitet. Dette er ikke bare i de store flatene,  det er de små detaljene i interaksjonen som får ut personligheten og kan gi små “delights” som bygger opp under opplevelsen. Dette tror jeg det kommer mer av – både fordi det gir mer til opplevelsen og er enklere å lage enn før. 

Vil du lese mer om hva Øyvind tenker om digital design? 

Ta en titt på artiklene: