Våre samarbeidspartnere -

Forfatter: Julia Edin

, Publisert

Hva vil skje med Netthandelen i 2021?

Kristian Sveholm, i ePilot og rådgiver på e-handel for oss i Dekode, tror at dette året har vært en vekker for mange som driver med netthandel og retail.

Vi har tatt en prat med han om hvordan det egentlig står til med de norske nettbutikkene og hva som vil påvirke netthandelen i 2021. 

Handlekurv med neonfarger som lyser i mørket. Symbol på den digitale netthandelen.

Hvordan har netthandelen det?

– Det har vært et spesielt år, med tanke på pandemien. Hvordan står det egentlig til med norske nettbutikker?

– Det er en tydelig trend at netthandelen har blitt kraftig økt. Dette handler nok ikke ene og alene om korona, men det er noe vi har sett ta seg opp over flere år. Når utvalget og kundereisen utvikles for å bli bedre, er det også flere som vil handle på nett.

Det sier Kristian Sveholm som driver selskapet ePilot, med rådgivning og operativ bistand innen ehandel. Han jobber titt og ofte sammen med oss i Dekode om netthandels-prosjekter. Spesielt med fokus på organisasjoner, som Redningsselskapet og Kirkens Bymisjon. 

I Redningsselskapet, som er en humanitær organisasjon, har trykket vært veldig høyt i år, nettopp fordi folk har vært i Norge i sommer og på sjøen. Det har de merket på hele organisasjonen. Det er langt flere oppdrag for redningstjenesten, men også en betydelig økning i salg av produkter til båt.  

Fra konkurs til full fest

Kristian forteller at han var litt bekymret for varehandelen før pandemien.
– Alle handledagene som Black friday, Singels day, Green friday, Cyber monday og så videre gjør at man lærer kundene til å handle for mye rabatt. Når en så stor del av omsetningen dreier seg om disse dagene driver man ikke lenger lønnsomt.

Han bruker sportsbransjen som eksempel på en bransje som slet veldig i januar 2020, blant annet fordi de hadde solgt så mye på tilbud. Så kom pandemien og snudde fra konkurs til full fest på salg av friluftsliv- og sportsutstyr. 

– Vi hører om både konkurser og om salgssuksesser, hva tror du blir viktig for å lykkes med netthandel i året som kommer? 

portrett av Kristian Sveholm, rådgiver og ekspert på netthandel

– Jeg tror dette året har vært en vekker for mange som driver med netthandel og retail. Det er nok mange som har en digital kanal, men det er ikke sikkert de har jobbet nok med den eller at den har den infrastrukturen de trenger.

Kristian Sveholm

– For noen kan det bety at de ikke vil klare seg i konkurransen med andre nettbutikker, mens andre som har tatt e-handel på alvor, kan blomstre og bli mer synlig. 

De største vil bli større 

De store varehusene som er konkurransedyktige på pris og utvalg vil nok vokse, spår Kristian. Men han tror også det er plass for nisjebutikker. 

– Jeg tror nisjebutikker vil kunne tiltrekke seg kunder som er ute etter å kjøpe produkter av høy kvalitet eller som har en konkret stil eller bruksområde. Da mener jeg nisjeaktørene, som har spesialisert seg innenfor et felt, har veldig store muligheter på nett. 

Det er butikkene mellom de store og de små Kristian bekymrer seg for. De som ikke klarer å spisse merkevarene sine nok til å være spesialister eller nisje, men heller iakke klarer å konkurrere i pris og utvalg med de store – de vil ha større utfordringer med å skille seg ut. 

– Man trenger ikke være stor for å gjøre det bra, men man må være konkurransedyktig, sier han. 

Hva skjer når vaksinen kommer?

Hva 2021 vil bringe for netthandelen kan ikke Kristian spå, men han sier han er svært spent på hva som vil skje når vaksinen kommer. 

– Hvor mye vil gå tilbake til den vanlig hverdag vi hadde før med fysisk handel?  Kommer folk til å ville reise ut av landet, slik at flyselskaper og reiseselskaper får nytt liv?  Eller vil skepsisen til både fysisk handel og reising der fremover også? 

– Dette blir avgjørende for handlemønstre og netthandelen, avslutter Sveholm. 

Illustrasjon av papirfly

Vil du få nyheter fra Dekode rett i innboksen?

Vi sender ut nyhetsbrev cirka 6 ganger i året, der du får siste nytt fra Dekode og spennende artikler om våre kompetanseområder.