Hvorfor bør organisasjoner velge WooCommerce som nettbutikkløsning?

Om din organisasjon ønsker en fleksibel, intuitiv, effektiv og unik måte å presentere produktene dine på – og historien rundt dem, er WooCommerce det beste alternativet for nettbutikk by far. Det mener Kristian Sveholm, daglig leder i digitalbyrået Epilot.

Logo for WooCommerce

Digitalbyrået Epilot tilbyr rådgivning og operativ bistand innen drift og markedsføring av nettbutikk. Dekode og Epilot har samarbeidet mange år – faktisk startet Epilot egentlig som et søsterselskap til Dekode. Det ble etterhvert naturlig for begge å skille lag, men byråene har fortsatt samarbeidet. Det gagner kundene, mener Sveholm.

Vi deler verktøykasse

— Etter mange år med godt samarbeid etablerer man en form for verktøykasse.  Vi kjenner veldig godt hverandres arbeidsmetoder. Det gjør at mange utviklingsprosesser blir smidigere, sier Sveholm. 

Dekode og Epilot har samarbeidet på en rekke prosjekter, der i blant Defa, Kirkens Bymisjon, Redningsselskapet, Nordnorsk Reiseliv, Hardangerbestikk, Kokkeløren og Kagge forlag. 

Om du ser etter en ny løsning for nettbutikken din, er ikke Kristian Sveholm i digitalbyrået Epilot i tvil om hva som lønner seg – både med tanke på kostnader og brukeropplevelse.

— En stor fordel er når du har en WordPress-plattform med en WooCommerce-nettbutikk. Da får du det optimale samspillet og kan koble opp mye redaksjonelt innhold på nettsidene dine opp mot produkter i nettbutikken. Det blir et bedre samspill, for nettbutikken handler også en del om aktiviteter som går på nasjonale tiltak, salg av medlemskap og symbolske produkter, sier Sveholm. 

Nettbutikken skal være formålstjenlig. Produktene og det man kommuniserer skal være en tett link opp mot organisasjonens kjernevirksomhet.

Kristian Sveholm, Epilot.

Han understreker at løsningen er lettfattelig også for redaktørene, og at man får en fleksibilitet som gjør at man selv kan opprette ad.hoc-prosjekter på stående fot – slik Kirkens Bymisjon gjorde med Oransje skjerf-aksjonen. I nettbutikken kan man lese om aksjonen, kjøpe garn, lese oppskrifter og kjøpe aksjons-merch. 

WooCommerce er enkelt og effektivt

— Når du skal i gang med videreutviklingen av nettbutikken og legge til funksjonalitet og plug-ins så opplever jeg også at WooCommerce er mye enklere og mer kostnadseffektivt enn andre løsninger. Jeg har jobbet med mange forskjellige plattformer, og brorparten er kompliserte systemer. Har du ikke et stort utviklingsbudsjett, følger det med mye bugs, forteller Sveholm. 

Han understreker også at WooCoomerce er enkelt og raskt å jobbe med for redaktørene. Det er både intuitivt med tanke på priser og innhold, og tilbyr gode måleverktøy for tallknuserne som er opptatt av det målbare, statistikken.

Når produktene ikke er kjernevirksomheten

I følge Sveholm må man tenke litt lenger enn bare på produktene man skal selge i nettbutikken. Man må først definere hvorfor man skal ha nettbutikk, og hva man skal tilby. Det har i følge Sveholm vært særlig viktig for organisasjoner og stiftelser hvor butikken ikke er kjernevirksomheten, men heller en del av mange aktiviteter. 

— Strategien er å kunne definere hvem er vi, hva er vi.  Nettbutikken skal være formålstjenlig. Produktene og det man kommuniserer skal være en tett link opp mot organisasjonens kjernevirksomhet. Dette er viktig for kostnaden på prosjektet, levetiden og forventningsstyring, sier Sveholm. 

Han forklarer at WooCommerce skiller seg fra øvrige løsninger ved at man får muligheten til å bruke publiseringssystemet til WordPress. Da kan man i større grad jobbe mer med den visuelle presentasjonen av det du skal selge OG formidle.

— Det å ha muligheten til å jobbe med mer av det visuelle når du skal kommunisere tenker jeg er veldig viktig, særlig når det kommer til produktere som skal si og selge litt mer enn bare selve produktet, sier Sveholm, og viser til nettbutikken til Kirkens Bymisjon

Selger arbeidsplasser

Organisasjonen har nemlig arbeidstiltak i form av verksteder der de produserer håndverk med nettbutikken som utsalgssted. Organisasjonen selger med andre ord ikke bare selve produktet, den selger også arbeidsplasser. 

— Det er arbeidstiltak inne ulike omsorgsgrener: Rus, eldre, psykiatri – nettbutikken blir ene og alene en arbeidsplass for de, som av en eller annen grunn, har falt utenfor ordinære arbeidsmarkedet. Formålet – kjernevirksomheten – er å gi arbeid. Så lenge nettbutikken omsetter, så skapes det arbeidsplasser, sier Sveholm.

To smilende personer med oransje skjerf
Kirkens Bymisjon oppfordrer til strikkeaksjon for et varmere samfunn. Garn, strikkeoppskrift og øvrig aksjonstilbehør kjøper man i nettbutikken. Foto: Kirkens Bymisjon

Nettbutikken til Redningsselskapet er også blant prosjektene Sveholm viser til, der Dekode har stått for utviklingen av nettsiden og nettbutikken, med Sveholm som operativ rådgiver. Her kobles artikler til konkrete produkt, f.eks redningsvester. 

Nettbutikken tilbyr sikkerhetsprodukter som er knyttet til RS’ kjernevirksomhet –  å redde liv. Produktutvalget skal øke sikkerheten til kundene og forenkle arbeidet og hverdagen til redningsmannskapene. Alt overskudd fra nettbutikken går direkte til Redningsselskapets humanitære arbeid.

WooCommerce er egnet for fundrasing

I følge Sveholm er WooCommerce og fundraising en god match, både fordi man er rigget for skalering og behov, men også fordi man kan jobbe redaksjonelt med formidling av det man ønsker å selge. 

— En stor fordel med WordPress og WooCommerce er hvordan man kan jobbe med bilder, tekst og  innhold. Du kan kommunisere og tilpasse innholdet  akkurat slik du ønsker og trenger.  I denne type nettbutikker for organisasjoner kommuniserer man på andre måter enn man gjør i en standard nettbutikk med produkter. Man kan enkelt forklare og kommunisere  at kundene støtter en sak ved å handle i nettbutikken, sier Sveholm. 

Dekode designer og koder verktøy i WordPress for kunder med langsiktige digitale behov.

Vi hjelper våre kunder med å omforme strategier til konkrete, målbare digitale løsninger. Går  din bedrift eller organisasjon med tanker om ny nettside eller ny nettbutikk? Gi oss et lite vink på [email protected] da vel – så finner vi ut av det sammen.