Øk givergleden med Vipps

De siste årene har Vipps stormet frem som en foretrukken betalingsløsning for mange. Men hvordan fungerer egentlig Vipps for organisasjoner – der det ikke er snakk om et tradisjonelt kjøp, men enkeltdonasjoner og gjentagende betalinger? 

Vipps vokser raskt 

I mars 2021 ble Norsk E-handelsrapport 2020 publisert. Der kom det frem at kortbetaling er den mest populære betalingsmetodene på nett. Rapporten viser også at Vipps-betaling for første gang er mer populær enn faktura og delbetaling. 52 % av undersøkelsens respondenter har brukt Vipps i løpet av de siste 28 dagene (kortbetaling lå på 85 % seneste 28 dager). 

Kundene er opptatt av at det går raskt, at det er enkelt og at det føles trygt. Vipps har fått et så solid fotfeste i Norge at det for mange er et tillitstegn når de ser logoen som betalingsalternativ.

Marius Granholt, rådgiver i Dekode

– Da vet kunden eller giveren at de ikke behøver taste inn bankID, hente frem bankkortet eller gi fra seg navn og adresse på nytt. Det de har lagt inn i Vipps er det som automatisk havner hos organisasjonen du gir til, eller butikken du handler fra. 

Sømløst både for netthandel og donasjon skjema 

I Dekode har vi fått betydelig etterspørsel etter Vipps det siste året, både på tradisjonell ehandel og for donasjoner. 

– Vi lager nettbutikk-løsninger på WooCommerce, og da er betalingsløsningen til Vipps en sømløs og enkel integrasjon. Detbetyr mye både for de som handler og de som driver nettbutikk. Det er høyere konverteringsrate, rett og slett fordi brukerreisen består av færre steg, sier Marius. 

Men også for organisasjoner har Vipps blitt mer ettertraktet, siden de nå tilbyr gjentagende betalinger. 

– Vi leverer Vipps direkte som plugin til nettbutikk, men i fundraising-sammenheng går vi gjennom en CRM-leverandør. Som for eksempel Profundo, WinOrg, Salesforce, Orgsys eller Cornerstone. Da hjelper vi våre kunder med å implementere Vipps-API’et fra deres CRM-leverandør til nettsidene. Slik får de ikke bare på plass betalingsløsningen, men kan også innhente viktige data rett til sitt CRM. 

Gjentagende betalinger med Vipps

– For de fleste organisasjoner er det jo faste givere som er de viktigste, påpeker Marius.

– De som ikke bare gir et engangsbeløp, men oppretter et “abonnement” på fast månedlig trekk. Så langt har avtalegiro vært gullstandard for lojalitet på innsamling og fundraising, men nå ser vi at Vipps seiler opp som en pålitelig og viktig aktør. 

Det samtykker også Øyvind Akselsen, produktansvarlig i Profundo i: – Vi opplever veldig sterk etterspørsel etter Vipps hos våre kunder. Alle nye kunder siste året har ønsket Vipps faste betalinger, og over 40 av kundene våre er i gang på dette nå.

Det oppleves enkelt, alle har Vipps. Det er høyere terskel å betale med eller inngå faste avtaler med  BankID og Avtalegiro. Med Vipps får man første betalingstrekk der og da. Med avtalegiro kan det gå en til to måneder fra avtalen opprettes til det første trekket.

Øyvind Akselsen, produktansvarlig i Profundo

Info like viktig som penger

For en organisasjon er det å få kontaktopplysninger inn i CRM’et nesten like viktig som pengene. Navnet og adressen er nemlig det som gjør at man har lov til å følge opp den som har gitt en donasjon videre i et fundrasingsløp. Nettopp derfor har skjemaer vært så viktig del av digital fundraising, for å få giver til å legge igjen navn, adresse og telefonnummer. 

– Nå skjer dette ved tre enkle klikk for brukeren, sier Øyvind.  – De velger fast betaling i skjemaet på nettsiden. Så sendes de rett til Vipps, der betalingen bekrefter med kontaktinformasjon som allerede ligger inne. Deretter sendes de tilbake til en takke-side hos organisasjonen som bekrefter bestillingen. 

Informasjonen om giveren sendes deretter rett fra Vipps til CRM’et, som feks Profundo, slik at organisasjonen kan kontakte giveren både med en takk og videre oppfølging. 

Den nye generasjonen givere

For den nye generasjon som skal bli givere er abonnementsløsninger de enkelt kan skru av og på en vesentlig faktor, tror Marius.

– Unge er vant til at de kan skru av og på et app-abonnement på telefonen sin. Dette er langt enklere enn avtalegiro, og noe de føler større kontroll over. Foreløpige analyser fra ProFundos kunder viser at også mange over 60 bruker Vipps til faste betalinger. Han tror derfor ikke at vi mister kjernegiveren på 60+ ved å bruke Vipps, selv om mange eldre fortsatt foretrekker avtalegiro.

Øyvind og Marius er enige om at det er minst like viktig å ha god trafikk inn mot en betalingsløsning, som betalingsløsningen i seg selv.

– Nettsiden er nøkkelen til om man i det hele tatt vil legge igjen penger hos en butikk eller organisasjon. Vi i Dekode hjelper deg gjerne med å lage gode nettsider som konverterer, avslutter Marius. 

Har du spørsmål om Vipps-integrering på dine nettsider?

Ta gjerne kontakt med Marius Granholt eller send en mail til [email protected] dersom du er ønsker å bli kunde i Dekode. Er du alt kunde i Dekode og ønsker å oppjuster din løsning for bruk av Vipps? Ta kontakt med din rådgiver.

Vi gleder oss til å høre fra deg!