Hos Dekode -

Forfatter: Øyvind Ellingsen

, Publisert

Pandemi lærer de analoge å bli digitale

Pandemien og påfølgende smitteverntiltak har tvunget bedrifter og andre samfunnsnyttige aktører ned i knestående. For å holde hjulene i gang, måtte man kaste seg rundt, og raskt tenke ut nye måter å levere tjenestene sine på. Kreativ leder i Dekode, Øyvind Ellingsen, forklarer her litt om hvordan raske nettløsninger paradoksalt ofte kan være de mest langsiktige. 

Da koronaviruset stengte Norge og satte en effektiv stopper for sosialisering, banet det vei for store endringer i samfunnet – og ikke minst i tilbudet av digitale tjenester. Det ble viktig for bedrifter, kulturaktører og frivillige organisasjoner å hurtig etablere plattformer for å levere sine tjenester og oppfylle sine mandat på. Man hadde rett og slett ikke tid til å utvikle og etablere store, omfattende nettløsninger for å demme opp for etterspørselen. 

Behovet for elementære, raske og effektive løsninger man heller kunne forbedre underveis ble mer prekært for å holde hjulene i bedriften, på scenen og samfunnsoppdraget i bevegelse. 

Nye forretningsmodeller

På denne tiden i fjor ble konseptet Brakkesyke lansert. Der strømmet artister små konserter via Facebook til oss som satt isolerte hjemme i sofaen. I tillegg til selve videostrømmen ble det lagt opp til provisorisk og frivillig donasjon med Vipps. I det hele et ganske enkelt opplegg, men som med et svært treffende konsept klarte å nå ut til mange på kort tid – kun ved hjelp av eksisterende distribusjons- og betalingsløsninger som prototype.

Øyvind Ellingsen er kreativ leder i Dekode.

I restaurantbransjen finnes det mange eksempler på digitale tjenester og nyvinninger. For eksempel startet et av mine favorittsteder som normalt ville servert lunch og take away, å ta imot bestillinger for hjemlevering av mat som du selv “monterte” hjemme. Den første tiden ble dette gjort med bestilling på Facebook for så å motta faktura på e-post. Når den var betalt fikk man leveransen et par dager etterpå. Det var kanskje ikke den smidigste brukeropplevelsen, men maten var god og favorittstedet kunne holde det gående. Etter en stund ble dette videreutviklet til en liten nettbutikk med betalingsløsning og en vesentlig bedre brukeropplevelse.

Nærbutikkene på hjørnet som ikke hadde digitale plattformer, måtte hive seg rundt og opprette nettbutikk med hjemlevering eller “klikk og hent”-løsninger. En enkel bestilling via Facebook og betaling med Vipps – og vips, så kom kjøpmannen selv hjem til deg i privatbilen med handleposene i bagasjerommet. 

Raske tiltak blir langsiktige nettløsninger

Selv om vi i Dekode kanskje ikke ringer på døra og leverer en ny nettside til deg på hjemmekontoret ditt, jobber vi litt på samme måte. Når vi designer og koder nettløsninger for våre kunder på WordPress-plattformen, bruker vi nemlig en kombinasjon av arbeidsmetoden Growth-Driven Design og vårt egenproduserte rammeverk Teft. 

— Kortsiktige nettløsninger kan paradoksalt være de mest langsiktige, sier Øyvind Ellingsen.

Når vi designer og koder nettløsninger etter Growth-Driven Design-metoden, har du etter kort tid en velfungerende og skalerbar løsning med tilsvarende konverteringsrate. Med denne tilnærmingen klarer vi å bygge og lansere raskere, for så å jobbe kontinuerlig med forbedring og optimalisering basert på data og reell brukeradferd. 

Teft er et designsystem og rammeverk som dekker de fleste gjentagende behov fra prosjekt til prosjekt. Det gir kundene våre et enormt spillerom – man har en fungerende nettside på svært kort tid, og man kan heller bruke tiden på idé og innhold, fremfor å knote med det praktiske. 

Med andre ord ønsker vi å målrette både vår egen og kundenes innsats til det som betyr mest. Sammen finner vi ut av hva som er det viktigste og hva som kan vente til senere. Vi finner også ut hva vi må bygge fra grunnen av og hva vi kan bruke ferdige komponenter til.

Løs problemene underveis

Ved å lansere raskere og så optimalisere kontinuerlig, oppnås et bedre resultat enn om man skal løse alle mulige nåværende og fremtidige behov før man trykker på lanseringsknappen. Venter man for lenge med å publisere den perfekte “klikk-og-hent”-løsningen, vil den først være der når kundene har tatt i bruk konkurrentenes løsninger, eller når pandemien er over og behovet for lengst har returnert til det normale. 

Å bruke lang og dyrebar tid, masse krefter og en haug med ressurser på å publisere en statisk og lite skalerbar nettside med svært få tilpasningsmuligheter, og som derfor sannsynligvis må skrotes etter et par år (eller etter en pandemi) kan med andre ord vise seg å være lite hensiktsmessig og ganske gammeldags. 

Har du eller din bedrift behov for en ny nettside, nettbutikk eller kanskje et intranett? Ta kontakt med oss på [email protected]

PS. Jeg og mange med meg håpet lenge på at det skulle bli festivaler i sommer, men det ser jo ikke ut til å bli tilfelle. Så hva kan vi forvente fremover? Vil festivalene gå i dvale til neste år eller vil de forsøke å holde på publikums interesse ved å tilby digitale opplevelser? Vil det dukke opp flere aktører som tilbyr tjenester for digital formidling av kultur? Jeg både håper og tror at det er tilfelle. Og jeg håper det også smitter over i tiden etter pandemien. For det kan jo godt hende det finnes både publikum og betalingsvilje om festivaler, konserter og forestillinger også tilbys digitalt til de som ikke lenger ønsker å reise, men heller vil ha opplevelser hjem i stua.