Skriv godt for nett – 11 tips! (kortversjon)

Det ér forskjell på å skrive tekst for trykte medier og for nettsider. For tekst er ikke bare tekst. I alle fall ikke om man også vil være synlig for søkemotorer og samtidig levere godt innhold for digitale lesere. Her får du mine beste tips til hva du konkret bør tenke på når du skriver for nett.

illustrasjon av et ark med tekst (skisse) som blir til tekst og bilder på skjermen

Kortversjonen

Estimert lesetid: 5 minutter

NB: Dette er kortversjonen av denne artikkelen. Her ramser jeg opp de 11 punktene og skriver det viktigste om dem. I langversjonen går jeg i dybden på hvert punkt, for deg som har lyst til å lære litt mer. Langversjonen kan du lese her.

Alle illustrasjoner: Ingrid Rognstad

Hvem er jeg til å fortelle deg hva som funker på nett?

Før vi går i gang: Jeg som skriver dette heter Julia Edin. Jeg jobber i Dekode som markedsansvarlig. Gjennom mine år som innholdsprodusent har jeg vært på mange konferanser og seminarer om å skrive godt. Der man får man ofte råd om å lage store og komplekse strategier. Fokusere på langsiktighet og målbarhet. Og det er selvsagt både riktig og viktig. Allikevel:

Jeg har savnet konkrete, håndfaste råd om hvordan man skriver gode tekster for nett, som man kan bruke med det samme. Det er det du får her, gjennom mine 11 punkter!

Julia Edin

Jeg er dog ikke SEO-ekspert, så tipsene du får her handler om å skrive godt for digitale plattformer. Mitt fokus er god kommunikasjon, samtidig som jeg alltid har søkemotorene frist i mente mens jeg skriver. 

Vil du vite mer om hvordan vi jobber med SEO i Dekode anbefaler jeg at du leser innlegget «How do we approach SEO at Dekode?» av Suganthan Mohanadasan.

1. Hvem skriver du for?

Start med å tenke på hvem du skriver for. Er det for kollegaer, som vil føle tilhørighet i en tekst med fagord og faguttrykk? Eller er målet å nå ut til nye kunder, medlemmer eller brukere? Tilpass språket slik at leseren ikke faller av lasset, men enkelt oppfatter det du vil si.  

Når du skriver for nett bør du huske på følgende: 

  • Vit hvem du skriver for og hva de er på jakt etter av informasjon.
  • Velg riktig tone of voice eller verbal identitet
  • Unngå kompliserte ord, sjargonger og terminologier
Illustrasjon av hvordan du kan strukturere innholdet ditt.

2. Strukturer innholdet ditt

Skriver du for en avis, et magasin eller en bok kan du ta høyde for at leseren  har god tid.
Skriver du for nett må du ta høyde for at leseren skummer teksten.

Når du skrive for nett bør du derfor huske på at:

  • Leseren sjeldent leser alt du skriver
  • Leseren hopper ofte i teksten
  • Bruk overskrifter og underoverskrifter
  • Det viktigste må alltid komme først
  • Husk ingress eller innledning
  • Konklusjon eller refleksjon som oppsummerer og tydeliggjør
  • Call to action (CTA) – avslutt med en link til det du ønsker at brukerene skal gjøre
Illustrasjon av et forstørrelsesglass, symbol på søk funksjon

3. Bruk KeyWord/søkeord/triggerord 

Tenk på hvilke ord eller setninger folk bruker når de søker på Google og skal havne på din side. Bruk de ordene og setningene du vet og antar at brukeren søker etter.

4. Hvor langt bør du skrive?

Mange mener at man skal skrive korte tekster på nett, og det stemmer til en viss grad. Leserne er som regel på nettsiden din for å finne informasjon eller få svar på noe de lurer på. Ta derfor kun med det som er nødvendig i teksten din og gi leserne det de vil ha med en gang. 

Samtidig er det viktig å ikke skrive for kort. Søkemotorer som Google liker at du bruker mange ord, men det er stor forskjell på om du skriver for en forside eller en arkivside på et nettsted, produktbeskrivelse til en nettbutikk eller om du skriver en bloggartikkel. 

Her er Yoast sitt forslag til anbefalt antall ord: 

  • Arkivsider:  >250 ord
  • Vanlige blogginnlegg eller sider:  >300 ord
  • Cornerstone content page/ Kjernesider:  >900 ord

Færre ord enn dette vil gi “rødt lys” hos Yoast, og teksten i seg selv vil ikke indekseres optimalt. 

Illustrasjon av en blyant som skriver

5. Overskrifter 

Det er alltid viktig å være tydelig med overskrifter, særlig på nettsider. Lag en enkel og beskrivende overskrift som forteller om informasjonen du finner på akkurat den siden/undersiden, og gjerne hvem avsenderen er. 

Husk at du alltid bør ha med nøkkelordet i hovedoverskriften. 

6. Ingress

Om du skriver nyheter, artikler eller bloggpost bør du alltid ha med en kort ingress. En ingress skal besvare spørsmålene “hvem, hva, når, hvordan og hvorfor” når det er relevant. Du kan også bruke ingressen til å tease om innholdet og/eller til å presentere hvem som har skrevet saken. 

7. Underoverskrifter

Å bruker underoverskrifter gjør det lettere for både brukere og søkemotor-roboter å navigere seg i teksten og hoppe til relevante avsnitt. Dette kan igjen påvirke rangeringen din i søkemotorer. Bruk alltid overskrifter, slik at det vil kunne bli lest opp for synshemmede. Ikke bruk fet skrift, det vil ikke leses som overskrift.

Illustration av bilder på nett. Det er viktig å legge på alt-tekst.


8. Bilder

Husk at bilder ha alt-bildetekst, og kan ha bildetekst under.

For best SEO bør alt-tekstene inneholde nøkkelordet ditt, men her er det også viktig å tenke på at det skal være en naturlig og forståelig setning med tanke på universell utforming.

Det er også en fordel om filnavnet på bildet inneholder nøkkelord og viktige attributter på et bilde.  

9. Lenker

For best SEO bør du ha minst en intern lenke (innhold fra din egen nettside) og en ekstern lenke (innhold fra andres nettside) i teksten. 

Lenker i tekst skal være lette å se og det bør være selvforklarende beskrivelser om hvor lenken fører.  Link gjerne opp flere ord og bruk aktivt språk. Skriv «Fyll ut skjema», ikke «Skjema om…»

Illustrasjon av en mac/pc som noen jobber med å skrive tekst på.

10. CTA – call to action

Avslutt alltid saken din med en call to action-knapp. Når leseren faktisk har tatt seg tiden til å komme helt til bunn av saken, ønsker du vel ikke å miste han/henne? Hva ønsker du at neste skritt skal være? 

Lag et klikkbart element nederst i saken.

11. Gjør innholdet ditt delbart!

Å dele innholdet ditt er i dag alfa omega for å nå ut til nye målgrupper, potensiell kunder og for å få flere besøk og backlinks. Sørg derfor for at innholdet ditt er best mulig tilpasset for å dele i sosiale medier.

Sørg for å ha:

– Korte og fin url’er

– Bilde som bygger opp under artikkelens tema – sett featured image/fremhevet bilde

– Riktig overskrift

– Ønsket ingress til gitt kanal

– Metabeskrivelse

Mine anbefalinger:

  • Yoast.
    Last ned Yoast-plug in og bruk dette verktøyet aktivt sammen med WordPress. Yoast finnes både i en gratisversjon der du kan legge inn ett triggerord, og i abonnements-versjon der du kan legge til synonymer til trigger ordet, samt mange flere funksjoner. Yoast operere med et trafikklys-system for hvor SEO-vennlig teksten din er, slik at du kan endre fra rødt til grønt før du publiserer.
  • Les boken “Skriv for nettet”  fra Tekstdoktor Christine Calvert 
  • Følg med på bloggen moz.com/blog der SEO eksperter deler sine beste tips